fot. Marta Gurgul
mgr Wojciech Gurgul
Absolwent Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (dysertacja doktorska Rozwój polskiej literatury gitarowej w XX i z początkiem XXI wieku przygotowana pod kierunkiem dr hab. Ewy Jabłczyńskiej oraz dr Anny Stachury-Bogusławskiej), obecnie asystent w Katedrze Muzyki tejże uczelni. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie gitary prof. Aliny Gruszki oraz Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku w klasie gitary Joanny Rudnickiej. Ukończył także Kurs Edytorstwa Muzycznego w Krakowie (organizowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Uniwersytet Jagielloński) oraz studia podyplomowe w zakresie administracji i zarządzania w oświacie w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie.
W latach 2014–2017 był redaktorem naczelnym kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata”, obecnie jest członkiem zespołu redakcyjnego czasopisma. Od roku 2024 jest członkiem redakcji czasopisma naukowego „Edukacja Muzyczna”. Jest trzykrotnym stypendystą programu „Białe plamy – muzyka i taniec” (edycje 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022), stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie „Kultura w sieci” (2020), laureatem stypendium Ministra Nauki dla wybitnych młodych naukowców (2024), nagrody „Primus in Schola Doctorale” Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (2024) oraz nagrody (dyplom brązowy) w IV Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” w kategorii Publikacja naukowa lub popularnonaukowa (2024). Autor książek 30 lat Śląskiej Jesieni Gitarowej (2016), Polskie druki muzyczne z udziałem gitary wydane w latach 1901–1939 (2022) i Zofia Zdziennicka-Bergerowa (2023) oraz redaktor szeregu wydawnictw nutowych (m.in. pierwsze współczesne edycje utworów Stanisława Jezierskiego, Romualda Truskolaskiego i Otto Steinwendera w wydawnictwie Eufonium). Jego artykuły naukowe poświęcone muzyce gitarowej ukazywały się w czasopismach „Muzyka”, „Soundboard Scholar”, „Folk Art and Ethnology”, „Edukacja Muzyczna” oraz „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ”, a także w serii wydawniczej „Musica Galiciana”. Jest twórcą Internetowego katalogu polskiej muzyki gitarowej XX i XXI wieku, dostępnego pod adresem www.nagitare.pl. W centrum jego zainteresowań naukowych znajduje się historia polskiej gitarystyki.
Prowadzi klasę gitary w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Mieczysława Karłowicza w Mielcu, uczył także w szkołach w Zawierciu, Brzesku, Tuchowie i Bobowej. Zasiadał jako juror w konkursach gitarowych m.in. w Tczewie (2015, 2016), Sopocie (2018) i Redzie (2022, 2023). Był pomysłodawcą i organizatorem Tuchowskich Kameraliów Gitarowych (trzy edycje w latach 2017–2019). Opublikowane przez wydawnictwo Seis Cordas, a przygotowane wraz z żoną Alicją Kawą, serie dydaktycznych publikacji nutowych zatytułowanych Ronda na gitarę oraz Wariacje na gitarę dwukrotnie zostały pozytywnie zaopiniowane przez Centrum Edukacji Artystycznej.
Jako członek Śląskiego Oktetu Gitarowego w latach 2015–2020 koncertował w Polsce (m.in. w Filharmonii Śląskiej i w ramach serii Śląska Trybuna Kompozytorów), Czechach, Serbii, Austrii i na Słowacji. Współtworzy duet wokalno-gitarowy Palabras Duo (z mezzosoopranistką Jadwigą Huber) oraz duet gitarowy wraz z Alicją Kawą. Prawykonał utwory m.in. Jana Edmunda Jurkowskiego, Jerzego Bauera, Petera Scartabello, Jana Kasprzyka, Franciszka Wieczorka i Piotra Senkowskiego, zaś swoje kompozycje dedykowali mu Andrzej Henryk Bączyk oraz Michał Lazar.
monografie
30 lat Śląskiej Jesieni Gitarowej. Historia Międzynarodowego Festiwalu „Śląska Jesień Gitarowa” oraz Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach, Miejskie Centrum Kultury w Tychach, Tychy 2016, ss. 368, ISBN 978-83-927973-3-3. [LINK]
Polskie druki muzyczne z udziałem gitary wydane w latach 1901–1939. Bibliografia i analiza wybranych publikacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza, Częstochowa 2022, ss. 94, ISBN 978-83-66536-65-4. [LINK]
Zofia Zdziennicka-Bergerowa. Wirtuozka cytry, kompozytorka i działaczka społeczna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Długosza, Częstochowa 2023, ss. 156, ISBN 978-83-66536-88-3. [LINK]
rozdziały w pracach zbiorowych
Polska muzyka lutniowa na falach Polskiego Radia Lwów. Współpraca Marii Szczepańskiej i Adama Franciszka Eplera, [w:] Musica Galiciana. Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich, t. 18, Muzyczne tradycje Galicji – dziedzictwo, inspiracje, konteksty, red. Kinga Fink, Teresa Mazepa, Grzegorz Oliwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2023, s. 331–356, ISBN 978-83-8277-130-5, ISSN 1899-2080.
W przygotowaniu:
Zarys historii gitarowych konkursów wykonawczych w Polsce, [w:] 50 lat gitary w Katowicach, red. Iwona Bias, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2024, s. 33–51.
Sposoby wykorzystania gitary w wybranych kompozycjach Kazimierza Serockiego, Włodzimierza Kotońskiego i Tadeusza Bairda z przełomu lat 50. i 60. XX wieku (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego)
artykuły naukowe
Adam Franciszek Epler (1902–1940) – zapomniany muzyk międzywojennego Lwowa, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 2020, nr 2 (45), s. 25–60, DOI 10.4467/23537094kmmuj.20.004.12531. [LINK] / Adam Franciszek Epler (1902–1940): A Forgotten Musician of Interwar Lviv, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 2020, nr 2 (45), s. 23–58, DOI 10.4467/23537094kmmuj.20.029.13902. [LINK]
Panorama polskich koncertów gitarowych, „Edukacja Muzyczna” 15 (2020), s. 65–83, DOI 10.16926/em.2020.15.11. [LINK] / A Panorama of Polish Guitar Concertos, „Edukacja Muzyczna” 15 (2020), s. 85–103, DOI 10.16926/em.2020.15.12. [LINK]
Gitara w twórczości Edwarda Bogusławskiego, „Edukacja Muzyczna” 16 (2021), s. 47–62, DOI 10.16926/em.2021.16.03. [LINK] / Guitar in the works of Edward Bogusławski, „Edukacja Muzyczna” 16 (2021), s. 63–78, DOI 10.16926/em.2021.16.04. [LINK]
Gitara angielska w polskiej kulturze muzycznej przełomu XVIII i XIX wieku, „Muzyka” 67 (2022), nr 1 (264), s. 65–95, DOI 10.36744/m.1147. [LINK]
Motywy ukraińskie w polskiej muzyce gitarowej XIX wieku, „Народна творчість та етнологія/Folk Art and Ethnology” 2022, nr 3 (395), s. 22–36, DOI 10.15407/nte2022.03.022. [LINK]
English and Russian Guitars in Poland. A Summary of Sources Using Open-G Tuning, from the Nineteenth Century to the Present Day, „Soundboard Scholar” 8 (2022). [LINK]
Jan Edmund Jurkowski jako kompozytor na tle innych komponujących gitarzystów w Polsce po 1944 roku, „Edukacja Muzyczna” 17 (2022), s. 65–91, DOI 10.16926/em.2022.17.03. [LINK] / Jan Edmund Jurkowski as a composer compared to other composing guitarists in Poland after 1944, „Edukacja Muzyczna” 17 (2022), s. 93–119, DOI 10.16926/em.2022.17.04. [LINK]
Tematyka gitarowa na łamach „Poradnika Muzycznego” (1947–1989) i „Przeglądu Muzycznego” (1990–1991), „Edukacja Muzyczna” 18 (2023), s. 259–277, DOI 10.16926/em.2023.18.16. [LINK] / The Guitar in the Polish Music Periodicals “Poradnik Muzyczny” (1947–1989) and “Przegląd Muzyczny” (1990–1991), „Edukacja Muzyczna” 18 (2023), s. 279–297, DOI 10.16926/em.2023.18.17. [LINK]
„Którą nasi wojacy z Hiszpanii przynieśli…” – o pojawieniu się sześciostrunowej gitary hiszpańskiej na ziemiach polskich, „Muzyka” 69 (2024), nr 1 (272), s. 41–62, DOI 10.36744/m.2531. [LINK]
O gitarowych opracowaniach poloneza a-moll „Pożegnanie ojczyzny” pochodzących z pierwszej połowy XIX wieku, „Muzyka” 69 (2024), nr 1 (272), s. 119–132, DOI 10.36744/m.2535. [LINK]
W przygotowaniu:
Różnorodność nurtów stylistycznych w twórczości Marka Pasiecznego („Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ”)
Obecność gitary klasycznej na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w latach 1956–2023 („Edukacja Muzyczna”)
artykuły popularnonaukowe
Ballada romantica Jana Edmunda Jurkowskiego – zetknięcie tradycji i nowoczesności, „Sześć Strun Świata” nr 8 (4/2016), s. 36–39.
Klasa gitary w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, „Sześć Strun Świata” nr 8 (4/2016), s. 40–41.
Trio Wiarosława Sandelewskiego, „Sześć Strun Świata” nr 13 (1/2021), s. 28.
Julian Kawczyński i Laurentius. Polka-Mazurka na gitarę, „Sześć Strun Świata” nr 14 (2/2021), s. 27.
Hersz Pomeranc. Przedwojenny warszawski nauczyciel gitary, „Sześć Strun Świata” nr 15 (3/2021), s. 25.
Zaginiona muzyka gitarowa Gustawa Roguskiego, „Sześć Strun Świata” nr 16 (4/2021), s. 28.
François Chorin i jego Dziewięć walców, „Sześć Strun Świata” nr 17 (1/2022), s. 30.
Rudolf Szpala, gitarzysta lwowskiego „Hejnału”, „Sześć Strun Świata” nr 18 (2/2022), s. 25.
Książki o gitarze w Polsce (1). Od XX-lecia międzywojennego do roku 1989, „Sześć Strun Świata” nr 19 (3/2022), s. 32–33. [LINK]
Książki o gitarze w Polsce (2). Ośrodek łódzki, „Sześć Strun Świata” nr 20 (4/2022), s. 22–24.
Książki o gitarze w Polsce (3). Od Weissa do Świdra, „Sześć Strun Świata” nr 21 (1/2023), s. 33–34. [LINK]
Książki o gitarze w Polsce (4). Wykonawstwo muzyki gitarowej, „Sześć Strun Świata” nr 22 (2/2023), s. 24–25. [LINK]
Książki o gitarze w Polsce (5). Najnowsze publikacje, „Sześć Strun Świata” nr 23 (3/2023), s. 23–25.
Fernando Sor w Warszawie, „Sześć Strun Świata” nr 24 (4/2023), s. 18–19. [LINK]
Gitarowe opracowania muzyki Ignacego Jana Paderewskiego, „Sześć Strun Świata” nr 26 (2/2024), s. 25–27.
Co o gitarze pisali gitarzyści 90 i 60 lat temu, „Sześć Strun Świata” nr 27 (3/2024), s. 30–31.
redakcja publikacji nutowych
Jan Edmund Jurkowski, Ballada romantica na gitarę, „Sześć Strun Świata” nr 8 (4/2016), s. 47–55.
Michał Lazar, Mały podstęp na orkiestrę gitarową, Tuchów: Szkoła Muzyczna I stopnia w Tuchowie 2018, ISMN 979-0-9020140-0-7.
Mirosław Franczak, Dwie impresje op. 3 na flet i gitarę, Tuchów: Szkoła Muzyczna I stopnia w Tuchowie 2018, ISMN 979-0-9020140-1-4.
Robert Horna, Summer Suite na instrument melodyczny i gitarę, Tuchów: Szkoła Muzyczna I stopnia w Tuchowie 2018, ISMN 979-0-9020140-2-1.
Wariacje na gitarę, zeszyt pierwszy, wspólnie z Alicją Kawą, Zabrze: Seis Cordas Wydawnictwo Muzyczne 2019, ISMN 979-0-9020154-1-7. [LINK]
Ronda na gitarę, zeszyt pierwszy, wspólnie z Alicją Kawą, Zabrze: Seis Cordas Wydawnictwo Muzyczne 2019, ISMN 979-0-9020154-0-0. [LINK]
Stanisław Jezierski, 12 walców z introdukcją i codą na gitarę, Gdynia: Eufonium 2020, ISMN 979-0-801581-12-9. [LINK]
Otto Steinwender, Für stille Stunden na gitarę, Gdynia: Eufonium 2020, ISMN 979-0-801581-16-7. [LINK]
Romuald Truskolaski, Quatre variations sur un thème original op. 7, Gdynia: Eufonium 2021, ISMN 979-0-801581-38-9. [LINK]
Wariacje na gitarę, zeszyt drugi, wspólnie z Alicją Kawą, Zabrze: Seis Cordas Wydawnictwo Muzyczne 2021, ISMN 979-0-9020154-5-5. [LINK]
Ronda na gitarę, zeszyt drugi, wspólnie z Alicją Kawą, Zabrze: Seis Cordas Wydawnictwo Muzyczne 2021, ISMN 979-0-9020154-4-8. [LINK]
Andrzej Henryk Bączyk, Muzyka na gitarę solo, Radwanice: Wydawnictwo Muzyczne ABsonic 2022, aplikatura do utworu Preludia ulotne.
Marek Konrad Sokołowski, Deux polka-mazurkas, „Sześć Strun Świata” nr 25 (1/2024), s. 27–31.
komentarze wydawnicze
Daniel Egielman, Chromas. Works for solo guitar, Szczecin: QBK Records 2017 (CD).
ACh Duo (Noemi Hańczyk, Aleksander Pankowski vel Jankowski), In Modo Polonico, Tarnów: Stowarzyszenie Rozwoju Gitarystyki Polskiej 2021 (CD).
Monika Dżuła-Radkiewicz, Guitar Mosaic. Warszawa: Opus Series 2021 (CD).
Kupiński Guitar Duo (Ewa Jabczyńska, Dariusz Kupiński), Kupiński Guitar Duo Goes Modern, Szczecin: small great music 2021 (CD).
Kupiński Guitar Duo (Ewa Jabłczyńska, Dariusz Kupiński), Zapomniani polscy romantycy gitary (YouTube) [LINK]
publicystyka
relacje
GITARA+ Wrocław, „Sześć Strun Świata” nr 1 (1/2015), s. 13.
Tyskie Biennale Gitary, „Sześć Strun Świata” nr 1 (1/2015), s. 14–16.
Gliwickie oblicza gitary, „Sześć Strun Świata” nr 1 (1/2015), s. 22–23.
Gliwickie spotkania z gitarą, „Sześć Strun Świata” nr 5 (1/2016), s. 18.
Bobrowicz poznaje postmodernę, „Sześć Strun Świata” nr 7 (3/2016), s. 30–31.
30 lat Śląskiej Jesieni Gitarowej, „Sześć Strun Świata” nr 9 (1/2017), s. 20–22.
40-lecie poznańskiej gitary, „Sześć Strun Świata” nr 10 (2/2017), s. 26.
Dwudzieste urodziny Gitariady, „Sześć Strun Świata” nr 11 (3/2017), s. 31–32.
Muzyczna uczta w Pałacu Goetzów, „Brzeski Magazyn Informacyjny” nr 301 (11/2018), s. 17.
Muzyczne, styczniowe przedpołudnie, „Kurier Tuchowski” nr 75 (1/2019), s. 21.
Siódma struna świata, „Sześć Strun Świata” nr 15 (3/2021), s. 11–12.
recenzje
Give My Regards to 116th Street, „Sześć Strun Świata” nr 2 (2/2015), s. 62.
Guitares, „Sześć Strun Świata” nr 4 (4/2015), s. 63–64.
Colloquio con Andrés Segovia, „Sześć Strun Świata” nr 4 (4/2015), s. 64.
Sonatas, „Sześć Strun Świata” nr 5 (1/2016), s. 63–64.
Symbioza, „Sześć Strun Świata” nr 5 (1/2016), s. 64.
Invitations Française, „Sześć Strun Świata” nr 6 (2/2016), s. 56.
Premieres, „Sześć Strun Świata” nr 6 (2/2016), s. 57–58.
Six Melodies, „Sześć Strun Świata” nr 7 (3/2016), s. 62.
Anamnesis, „Sześć Strun Świata” nr 7 (3/2016), s. 63.
Ralf Yusuv Gawlick: Kollwitz-Konnex, „Sześć Strun Świata” nr 8 (4/2016), s. 61.
Neo Variations, „Sześć Strun Świata” nr 9 (1/2017), s. 60.
Scintilla: After Arvo Pärt, Lutosławski: In Memoriam, „Sześć Strun Świata” nr 10 (2/2017), s. 60.
Karmana, „Sześć Strun Świata” nr 10 (2/2017), s. 63.
John Hope Super Classic JH 057, „Sześć Strun Świata” nr 10 (2/2017), s. 64.
NS Micro Soundhole Tuner, „Sześć Strun Świata” nr 10 (2/2017), s. 64.
Nostalgie i melancholie, „Sześć Strun Świata” nr 11 (3/2017), s. 68.
Rosa Mystica, Elévation et Fuga, Fantazja polska, „Sześć Strun Świata” nr 11 (3/2017), s. 68.
Divertissements, „Sześć Strun Świata” nr 11 (3/2017), s. 70.
La Joia, „Sześć Strun Świata” nr 11 (3/2017), s. 70.
Arabesque Overnight, „Sześć Strun Świata” nr 12 (4/2017), s. 57.
Retratos, „Sześć Strun Świata” nr 12 (4/2017), s. 57.
Delicious, „Sześć Strun Świata” nr 21 (1/2023), s. 40.
Marcin Kopczyński na gitarę, „Sześć Strun Świata” nr 25 (1/2024), s. 39.
wywiady
Daniel Egielman, rozmowa z Danielem Egielmanem, „Sześć Strun Świata” nr 2 (2/2015), s. 9–11.
Z prof. oświaty Markiem Zielińskim rozmawia Wojciech Gurgul, rozmowa z Markiem Zielińskim, „Sześć Strun Świata” nr 3 (3/2015), s. 20–21.
Wiktoria Szubelak, rozmowa z Wiktorią Szubelak, „Sześć Strun Świata” nr 4 (4/2015), s. 12–13.
Woch&Guzik Duo, rozmowa z Adamem Wochem i Robertem Guzikiem, „Sześć Strun Świata” nr 6 (2/2016), s. 15–17.
Jubileusz w Olsztynie, rozmowa z Adamem Giską, „Sześć Strun Świata” nr 6 (2/2016), s. 28–29.
Cenię artystyczny niepokój, rozmowa z Marcinem Dyllą, „Sześć Strun Świata” nr 7 (3/2016), s. 33–39.
Sedina Duo, rozmowa z Justyną Sobczak i Błażejem Sudnikowiczem, „Sześć Strun Świata” nr 8 (4/2016), s. 13–15.
69 Duo, rozmowa z Marcinem Koziołem i Szymonem Jabłońskim, „Sześć Strun Świata” nr 10 (2/2017), s. 16–19.
Bracia Assad z koncertami w Polsce, rozmowa z Sérgiem i Odairem Assadami, „Sześć Strun Świata” nr 10 (2/2017), s. 30–34.
Katarzyna Smolarek, rozmowa z Katarzyną Smolarek, „Sześć Strun Świata” nr 11 (3/2017), s. 22–24.
Tytan polskiej gitary, rozmowa z Łukaszem Kuropaczewskim, „Sześć Strun Świata” nr 11 (3/2017), s. 38–43.
Kultywowanie pasji, rozmowa z Kupiński Guitar Duo, „Sześć Strun Świata” nr 22 (2/2023), s. 16–20.
Presja wystrzegania się gitarowych ścieżek, rozmowa z Markiem Pasiecznym, „Sześć Strun Świata” nr 26 (2/2024), s. 12–17.
Młodzi mistrzowie sześciu strun, rozmowa z Cassie Martin, „Ramy Kultury” nr 34 (6/2024), s. 7. [LINK]
Utwór jest tajemnicą, rozmowa z Aleksandrem Nowakiem, „Sześć Strun Świata” nr 28 (4/2024), s. 24–25. [LINK]
inne publikacje
Stanisław Moniuszko, Lećcie, pieśni i piosenki. Śpiewniczek dwugłosowy, oprac. S. Galas, Kraków: PWM 2019, konsultacja merytoryczna, opracowanie tabeli chwytów gitarowych, korekta nut.
Śląski Oktet Gitarowy, Zvuci struna/The sounds of strings (festival live recordings 2015–2017 – Međunarodni festival klasične muzike ”Vrnjci”/International Classical Music Festival „Vrnjci”), Belgrad: Biveco 2019, rejestracja kameralnych utworów Uroša Dojčinovicia.
Erlendis Quartet, Różne oblicza muzyki kameralnej, Fundacja Cultura Animi 2020, biogramy kompozytorów i noty o utworach. [LINK]
Erlendis Quartet, Polskie utwory stylizowane na folklor wobec tradycji muzycznych innych krajów, Fundacja Cultura Animi 2020, biogramy kompozytorów i noty o utworach. [LINK]
II Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki, Warszawa: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca 2021, redakcja katalogu konkursowego.
Sprawozdanie z II Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystycznej Doktorantów i Młodych Naukowców „Oblicza gitary w badaniach naukowych”, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, 20 kwietnia 2022 roku, „Edukacja Muzyczna” 17 (2022), s. 291–294. [LINK] / Report on the 2nd International Scientific and Artistic Conference of PhD Students and Young Researchers "The Guitar in Scientific Research", Jan Dlugosz University in Czestochowa͕ 20 April 2022, „Edukacja Muzyczna” 17 (2022), s. 295–298. [LINK]
Newsy/aktualności publikowane głównie na łamach „Sześciu Strun Świata”, a także w „Kurierze Tuchowskim” oraz „Brzeskim Magazynie Informacyjnym”.
Wywiady: z Aleksandrą Bliźniuk (2016, LINK) oraz Dorotą Pietrzyk (2022, LINK).
Współpraca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym – Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Wojciecha Gurgula (2024, LINK), podcast DNA Muzyki Polskiej, odc. 59: Oszałamiająca kariera gitary (2024, LINK).
prelekcje
26.10.2024 r. – Od barwy do wirtuozerii. O głównych czynnikach rozwoju polskiej twórczości gitarowej w drugiej połowie XX wieku, III Sesja naukowo-artystyczna „Gitara. Wczoraj-dziś-jutro”, XIX Międzynarodowy Festiwal „Śląska Jesień Gitarowa” w Tychach
17.04.2024 r. – Obecność gitary klasycznej na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w latach 1956–1989, IV Konferencja Doktorantów i Młodych Naukowców „Oblicza gitary w badaniach naukowych” w Częstochowie, Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
17.04.2024 r. – Wzloty i upadki popularności gitary na przestrzeni wieków, Akademickie Koncerty Kameralne, Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana w Częstochowie
02.03.2024 r. – O gitarowych opracowaniach poloneza a-moll „Pożegnanie ojczyzny” pochodzących z pierwszej połowy XIX wieku, III Gitarowe Integracje im. Jana Paterka, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
18.11.2023 r. – Zarys historii gitarowych konkursów wykonawczych w Polsce, V Międzynarodowa Gitarowa Konferencja Naukowo-Artystyczna, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
09.09.2023 r. – Sposoby wykorzystania gitary w wybranych kompozycjach Kazimierza Serockiego, Włodzimierza Kotońskiego i Tadeusza Bairda z przełomu lat 50. i 60. XX wieku, 52. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Muzyka polska. Tradycja i współczesność”, Uniwersytet Rzeszowski w Rzeszowie
27.04.2023 r. – Gitara w twórczości Włodzimierza Kotońskiego z przełomu lat 50. i 60. XX wieku, III Międzynarodowa Konferencja Doktorantów i Młodych Naukowców „Oblicza gitary w badaniach naukowych” w Częstochowie, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
22.04.2023 r. – „Którą nasi wojacy z Hiszpanii przynieśli…” – o gitarze i jej rodzajach w Polsce na przełomie XVIII i XIX wieku, I Warszawska Konferencja Naukowo-Artystyczna Gitarzystów „Gitara w Polsce na przestrzeni wieków – nowe konteksty i znaczenia”, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
08.12.2022 r. – (M)nie(j) znane postaci XIX-wiecznej polskiej gitarystyki, XXI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Gitarowej oraz Konkurs Gitarowy im. Czesława Droździewicza w Krynicy-Zdroju
13.11.2022 r. – By znaleźć nową muzykę – o katalogu nagitare.pl, sesja naukowo-artystyczna „Idea kompozytorska a idiom instrumentalny – pole wspólne? Pole konfliktu? Muzyka gitarowa i harfowa z perspektywy kompozytora i wykonawcy”, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
29.10.2022 r. – Działalność wydawnicza na gitarę w Polsce w latach 1901–1939, II Sesja naukowo-artystyczna „Gitara. Wczoraj-dziś-jutro”, XVIII Międzynarodowy Festiwal „Śląska Jesień Gitarowa” w Tychach
16.05.2022 r. – The Beginnings of the Form of Guitar Concerto in Poland, Uniwersytet Marcina Lutra w Halle i Wittenberdze
30.04.2022 r. – Wykorzystanie repertuaru cytarowego w szkole muzycznej I st., Wiosenny Przegląd Gitarowy w Bobowej, Szkoła Muzyczna I st. w Bobowej
20.04.2022 r. – Motywy ukraińskie w polskiej muzyce gitarowej XIX wieku, Akademickie Koncerty Kameralne, Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana w Częstochowie
20.04.2022 r. – Motywy ukraińskie w polskiej muzyce gitarowej XIX wieku, II Międzynarodowa Konferencja Doktorantów i Młodych Naukowców „Oblicza gitary w badaniach naukowych” w Częstochowie, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
04.03.2022 r. – Polska muzyka lutniowa na falach Polskiego Radia Lwów. Współpraca Marii Szczepańskiej i Adama Franciszka Eplera, XVIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa MUSICA GALICIANA „Muzyczne tradycje Galicji – dziedzictwo, inspiracje, konteksty”, Uniwersytet Rzeszowski w Rzeszowie (online)
09.02.2022 r. – „Gitara jaka jest, każdy widzi?” Termin „gitara” w kontekstach historycznych i kulturowych, Akademickie Koncerty Kameralne, Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana w Częstochowie
07.10.2021 r. – Nieznana literatura na gitarę od 2 poł. XVIII w. do 1 poł. XX w. i jej wykorzystanie w szkołach muzycznych I i II st., Sopocka Szkoła Muzyczna I st. im. Stanisława Moniuszki w Sopocie
21.05.2021 r. – Open G tuning in Poland, International Annual Russian Guitar Seminar and Festival (IARGUS) w Iowa City (online)
28.04.2021 r. – Początki polskiego koncertu gitarowego, I Międzynarodowa Konferencja Doktorantów i Młodych Naukowców „Oblicza gitary w badaniach naukowych” w Częstochowie, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie (online)
27.01.2020 r. – Dwa spojrzenia na Ronda i Wariacje. Komentarz do nowowydanych publikacji, wspólnie z mgr Alicją Kawą, IV Zimowy Przegląd Gitarowy w Bobowej, Szkoła Muzyczna I st. w Bobowej
25.10.2018 r. – Spojrzenie na XXI-wieczną polską literaturę gitarową, I Sesja naukowo-artystyczna „Gitara w Polsce. Wczoraj-dziś-jutro”, XVII Międzynarodowy Festiwal „Śląska Jesień Gitarowa” w Tychach
12.03.2018 r. – Jak odczytywać współczesną notację gitarową?, XV Sopockie Kameralia Gitarowe, Sopocka Szkoła Muzyczna I st. im. Stanisława Moniuszki w Sopocie
10.03.2018 r. – Zapomniane dziedzictwo Andrésa Segovii, sesja naukowo-artystyczna „Mario Castelnuovo-Tedesco in memoriam. W 50. rocznicę śmierci kompozytora”, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
22.04.2017 r. – XYZ gitary, czyli czy Hania muzykę nową grać się nauczyła?, XX Festiwal Muzyczny „Gitariada” w Kłodzku
17.03.2017 r. – Muzyka współczesna w dziecięcej literaturze dydaktycznej na gitarę, XIV Sopockie Kameralia Gitarowe, Sopocka Szkoła Muzyczna I st. im. Stanisława Moniuszki w Sopocie
30.01.2017 r. – XYZ gitary, czyli czy Hania muzykę nową grać się nauczyła?, I Zimowy Przegląd Gitarowy w Bobowej, Szkoła Muzyczna I st. w Bobowej
09.05.2015 r. – Gitara w twórczości Edwarda Bogusławskiego, II Forum Gitary i Akordeonu, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
19.04.2015 r. – A gdzie Cage? – wprowadzenie do muzyki nowej na przykładzie albumu „Guitarcosmos” Reginalda Smith-Brindle’a, Festiwal Muzyki Gitarowej w Pruszczu Gdańskim, Centrum Kultury i Sportu
24.04.2012 r. – Literatura gitarowa XX wieku: kompozytorzy amerykańscy, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
13.03.2012 r. – Literatura gitarowa XX wieku: kompozytorzy brytyjscy, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
osiągnięcia pedagogiczne
12.06.2024 r. – Mielecki Laur Kultury: Filip Łachut (PSM I i II st. w Mielcu)
08.06.2024 r. – IV Tuchowski Konkurs Miniatur Gitarowych w Tuchowie – nagroda I st. w II grupie: Amelia Słaby (PSM I i II st. w Mielcu)
18.12.2023 r. – XVII Festiwal Młodych Gitarzystów w Kolbuszowej – nagroda I st. w II grupie: Amelia Słaby (PSM I i II st. w Mielcu)
14.06.2023 r. – Mielecki Laur Kultury: Filip Łachut (PSM I i II st. w Mielcu)
02.06.2023 r. – I Ogólnopolski Konkurs Gitarowy „Gitara nad Dunajcem” w Krościenku nad Dunajcem – II miejsce w IV grupie: Filip Łachut (PSM I i II st. w Mielcu)
27.01.2023 r. – XX Karnawałowy Konkurs Gitarowy „Z gitarą w Nowy Rok – OK!” w Skarżysku Kamiennej – III miejsce w V grupie: Filip Łachut (PSM I i II st. w Mielcu)
10.12.2022 r. – XVI Mikołajkowy Konkurs Gitarowy dla Dzieci w Rybniku – III miejsce ex aequo w III grupie: Filip Łachut (PSM I i II st. w Mielcu)
11.06.2022 r. – II Tuchowski Konkurs Miniatur Gitarowych w Tuchowie – Grand Prix, nagroda I st. i nagroda specjalna za użyte instrumentarium: Filip Łachut (PSM I i II st. w Mielcu); nagroda II st.: Gabriela Kmak (SM I st. w Bobowej)
06.06.2022 r. – VII Majowy Konkurs Gitarowy w Szczecinie – III miejsce ex aequo: Filip Łachut (PSM I i II st. w Mielcu)
29–30.04.2022 r. – Wiosenny Przegląd Gitarowy w Bobowej – nagroda I st.: Filip Łachut (PSM I i II st. w Mielcu); nagroda III st.: Urszula Bienias (SM I st. w Bobowej)
07.04.2022 r. – VI Ogólnopolski Konkurs Gitarowy „Młodzi Czarodzieje Gitary” w Dobczycach – III miejsce ex aequo w III kategorii: Filip Łachut (PSM I i II st. w Mielcu)
12–15.01.2022 r. – X Festiwal Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej „Srebrna Szybka” w Krakowie – wyróżnienie: Filip Łachut (PSM I i II st. w Mielcu)
12.06.2021 r. – I Tuchowski Konkurs Miniatur Gitarowych w Tuchowie – nagroda III st. i nagroda specjalna za użyte instrumentarium: Mikołaj Szymczyk (SM I st. w Bobowej)
27–28.01.2020 r. – IV Zimowy Przegląd Gitarowy w Bobowej – nagroda II st.: Franciszek Zabielny (SM I st. w Bobowej), Mateusz Bogusz (SM I st. w Bobowej), duet Gabriela Kmak & Mikołaj Szymczyk (SM I st. w Bobowej)
16.12.2019 r. – XIV Festiwal Młodych Gitarzystów w Kolbuszowej – nagroda II st.: Emilia Grzebieluch (SM I st. w Tuchowie)
24.05.2019 r. – VI Festiwal im. Marianny Gawlik w Szczucinie – wyróżnienie: Krzysztof Bystroń, Michał Adamczyk
17.05.2019 r. – X Spotkania Gitarowe Popularyzujące Twórczość Mirosława Drożdżowskiego w Gorlicach – srebrny medal: Gabriela Kmak (SM I st. w Bobowej); brązowy medal: Mikołaj Szymczyk (SM I st. w Bobowej) oraz duet Wiktor i Gabriela Kmakowie (SM I st. w Bobowej)
10.05.2019 r. – Skawiński Konkurs Muzyczny „Moja muzyka jest we mnie 2019” w Skawinie – wyróżnienie w najmłodszej kategorii wiekowej: Emilia Grzebieluch (SM I st. w Tuchowie)
04.03.2019 r. – VIII Świętokrzyski Konkurs Gitarowy w Ostrowcu Świętokrzyskim – II miejsce ex aequo w III kategorii: Mikołaj Szymczyk (SM I st. w Bobowej)
14–15.01.2019 r. – III Zimowy Przegląd Gitarowy w Bobowej – nagrody I st.: Gabriela Kmak (SM I st. w Bobowej), Aleksandra Cybułka (SM I st. w Tuchowie)
12–13.02.2018 r. – II Zimowy Przegląd Gitarowy w Bobowej – nagrody II st.: Jan Niziołek (SM I st. w Tuchowie), Gabriela Czuba (SM I st. w Tuchowie), Mikołaj Szymczyk (SM I st. w Bobowej), Amelia Soska (SM I st. w Bobowej), Kinga Klimek (SM I st. w Bobowej); nagroda III st.: Daria Kipiel (SM I st. w Bobowej)
18.12.2017 r. – XII Festiwal Młodych Gitarzystów w Kolbuszowej – nagroda I st.: Jan Niziołek (SM I st. w Tuchowie); nagroda II st.: Mikołaj Szymczyk (SM I st. w Bobowej)
13.06.2017 r. – Skawiński Konkurs Muzyczny „Moja muzyka jest we mnie 2017” w Skawinie – wyróżnienie: Jagoda Mila (SM I st. w Brzesku)
17.05.2017 r. – III Konkurs Młodych Talentów w Czerwionce-Leszczynach – II miejsce: Wiktoria Sowa (SM I st. w Brzesku)
30.01.2017 r. – I Zimowy Przegląd Gitarowy w Bobowej – nagroda II st.: Przemysław Gut (SM I st. w Tuchowie)
13.05.2016 r. – II Konkurs Młodych Talentów w Czerwionce-Leszczynach – I miejsce: Mateusz Król (NSM I st. w Zawierciu)
16-18.03.2016 r. – V Ogólnopolski Konkurs Gitarowy „Młodzi czarodzieje gitary” w Dobczycach – wyróżnienie I st.: Mateusz Król (NSM I st. w Zawierciu)
warsztaty
18.05.2023 r. – Szkoła Muzyczna I st. im. Józefa Władysława Krogulskiego w Tuchowie